Göta kanal 2019

Studiebesök/Aktivitet 2019

Göta kanal 18 maj

Vi var 12 medlemmar som avslutade vårterminen med en härlig dag på Göta Kanal. Prognosen var milt väder och regnskurar men av det sistnämnda blev intet. Vi bordade m/s Bellevue i Sjötorp som kl 10:30 kastade loss och satte kurs mot Töreboda.

Skepparen Sonny var mycket trevlig och guidade oss med omväxlande fakta och humor. Han berättade först att Vänern är EUs största sjö och Europas tredje största med en omkrets på ca 450 km och ca 20.000 öar och skär.

Göta Kanal, ”Sveriges blå band”, är ca 190 km varav 87 km är handgrävd och sprängd kanal. Den börjar i Sjötorp vid Vänern och går till Östersjöviken Slätbaken. Högsta punkten är sjön Viken mellan Töreboda och Karlsborg, 92 m över havet. Kanalen klarar fartyg upp till 30 m längd, 7 m bredd och 2,8 m djupgående. Idag begränsar kraftledningar segelfri höjd till 22 m. De 58 slussarna lyfter / sänker båtarna ca 2,5 m vardera, motsvarande upp till 700 m³ vatten per slussning. Numera är slussarna eldrivna utom en vid Viken och en vid Borensberg som har sparats i originalskicket. Sommartid är de alla bemannade så de båtar som önskar får slusshjälp.

Göta Kanal historik
En sjöförbindelse genom Sverige var en dröm ända sedan 1500-talet då man hade stora problem med bla Hansan, danska tullar i Öresund och kapningar. 1800 hade man äntligen fått fungerande slussar i Göta Älv mellan Göteborg och Vänern. En styrelsemedlem i Trollhätte Kanalbolaget, amiral Baltzar von Platen (1766-1829), blev alltmer övertygad att det skulle gå att fortsätta förbindelsen ända till Östersjön. Han skrev 1806 ner sina tankar i skriften ”Afhandling om canaler genom Sverige” och lyckades till slut övertyga kungen Gustav IV Adolf att satsa. 1810 fick von Platen tillsammans med den brittiske kanalbyggaren Thomas Telford uppdraget att bygga kanalen.

Man startade nästan direkt att gräva med de järnskodda träspadarna vid Forsvik och Motala. Strax efter grundade von Platen Motala Verkstad med uppdraget att förse bygget med slussportar samt serva mudderverken. Totalt jobbade ca 58.000 främst indelta soldater men även ett antal ryska desertörer och anställda arbetare de 22 år bygget tog. Som mest var 7.000 man samtidigt igång. Allteftersom kostnaderna steg blev han alltmer ifrågasatt och fick förklara sig i ett antal riksdagsutfrågningar. Totalpriset slutade på ca 9 miljoner riksdaler, då en ofantlig summa.

En av de många utmaningarna var att få kanalen tät då den emellanåt har högre vattennivå än omgivande marker. Man löste detta med ett skikt tät lera som är känsligt och lätt kan skadas varför ankring är absolut förbjudet.

1822 kunde Västgötadelen (Sjötorp – Karlsborg) öppnas för trafik. von Platen gick tyvärr bort 1829 och fick således ej se sitt livsverk invigas 1832. Han begravdes nära kanalen i Motala. Vägar anlades på båda sidor om kanalen så segelfartygen kunde dras fram av sin besättning eller hyrda oxar. Idag är dessa vägar populära cykelleder. Öppningsbara broar finns av flera typer: rull-, sväng- och klaffbroar och i Töreboda finns nog en av världens kortaste färjeförbindelse: en linfärja korsar kanalen, ca 10 m, och kostar fn 1 kr/person.

2016-2020 satsar ägaren Svenska staten 500 Mkr på nödvändigt underhåll så kanalen även kallad Sveriges största kulturarv kan fortsätta locka turister.

Användning
Kanalen används från början av handels- och örlogsfartyg men övertogs efter hand av kryssnings-, passagerar- och fritidsbåtar. Mest kända är Rederi AB Göta kanals tre passagerarfartyg m/s Juno, m/s Wilhelm Tham och m/s Diana. Dessa gör framför allt ganska lyxiga veckokryssningar mellan Göteborg och Stockholm men kan även i mån av plats ta passagerare del av sträckan och även kan cyklar tas med. 2019 är den öppen 2 maj – 29 september och endast dagtid kl 9 – 18.

m/s Bellevue
Kaptenen berättade att ”vår” båt m/s Bellevue byggdes 1961 i Tyskland, tar 220 passagerare och ägs av Mariestads Skärgårdstrafik AB. Hon är 30 m lång och 6,5 m bred. Djupgåendet ca 1,8 m. Huvudmotorn är en rak 8 cyl diesel, ca 250 hp, som ger toppfarten 10 knop. Båten styrs med en joystick eller en traditionell ratt. Elektrisk bogpropeller används vid till- och utläggning. På bryggan finns för navigation en GPS samt elektroniskt sjökort i en laptop. Ekolod saknas. Vår styrman har Fartygsbefälsexamen klass VII. Bemanningen totalt 6 personer.

Resan
Sträckan Sjötorp – Töreboda är ca 10 distansminuter (18 km) och omfattar 17 slussar. Maxfarten är 5 knop i kanalen och turen tog totalt ca 4,5 tim. Vi fick bra service av en kvinnlig slussvakt som följde oss i en liten Toyota hon körde på cykelvägen intill kanalen. I Lyrestad gjorde vi ett 40 min stopp och besökte hembygdsmuseet som ligger intill kanalen. Där fanns massa gamla prylar, tidningar mm mm. Mycket uppskattat stopp (den kalla ölen som några av oss tog på akterdäck gjorde inte ont).

Kl 13 blev det vår tur att inta matsalen och en utsökt lax med kokt potatis, sås, grönsaker, smör, bröd och lättöl serverades av en trevlig servitris. Mat smakar alltid bättre på sjön!?

Några av oss tog chansen att gå i land och promenera utmed kanalen mellan några slussar vid Hajstorp.

Vi fick vänta en stund på en mötande båt så vi ankom Töreboda lite senare än planerat. Där väntade en av rederiets bussar som tog oss tillbaka till Sjötorp. Kapten och styrman avtackades, vi önskade varandra trevlig sommar varefter några slank in på kanalmuseet i Sjötorp före hemfärden efter en riktigt skön och lyckad dag.

Comments are closed.