Studiebesök/Aktivitet 2022
Motor Trend 4 april
Årets årsmöte inleddes med en timmas föredragning om Motor Trend av försäljningschef Robert Emstedt. Medverkande var även Marcus Ekdén och Pierre Wilhelmsson från samma företag. Från Tekniska föreningen var vi 24 intresserade åhörare.
Först fick vi en visning av de nya, moderna lokalerna i Kartåsen på Traversgatan 16 som var fyllda med främst Toyotabilar som är företagets huvudprodukt. Robert avslöjade att lokalerna redan börjar kännas i trängsta laget så man har börjat planera för ytterligare utbyggnad! Företaget äger fastigheten själv.
Historik
1984 startade stockholmaren Björn Brunnhagen Motor Trend tillsammans med sönerna Mikael och Thomas. Samtidigt flyttade de till och la sätet i Mariestad.

När Björn lyckades få agenturen för Toyota tog det riktig fart och bolaget expanderade med väldig fart. Man tog över allt fler regioner runt om i Västsverige.
2012 tog sonen Mikael över 100% av Motor Trends aktier och startade även systerbolagen Svenska Motor för Kia samt Motornova för Mercedes.
Idag (2022) har Motor Trend åtta anläggningar med försäljning och service. Ca 170 anställda och omsättningen 900 Mkr. Koncernen (inkl Svenska Motor och Motornova) har totalt 250 anställda och omsättningen 1,3 Gkr. Ca 30% av nybilsförsäljningen är idag privatleasing.
Toyota
Motor Trend är återförsäljare av Toyota i och omkring Mariestad, Skara, Lidköping, Karlstad, Arvika, Skene, Kungsbacka och Halmstad. Toyotas logo består av tre ovaler som symboliserar Kundens-, Produktens- och Teknikens hjärtan.

Toyota är världens största fordonskoncern med verksamhet i över 170 länder. År 2020 tillverkade man över 10M fordon och sedan starten 1937 totalt över 260M. Över 370k anställda globalt, ca 4M om alla återförsäljarna medräknas. Tillverkningen sker i 69 fabriker utspridda i hela världen, en bil var tredje sekund!

Kvaliteten mycket viktig varför policyn är noll fel i slutprodukten. Företaget var bland de första att tillämpa Just-in-time och Lean-principerna som många andra tillverkare sedan kopierat.
Elhybridbilen Prius lanserades 1997 för att få ner bränsleförbrukning och CO2-utsläppen. Principen blev en succé som många konkurrenter kopierat. Idag har man 45 hybridmodeller i produktion och har totalt tillverkat 12M hybridfordon.
Vad gäller batteridrivna elbilar har man redan utvecklat 15 modeller men avvaktar med lansering av dessa pga batteribristen i världen (?) enligt Emstedt. Före 2030 skall man ha 30 modeller i full produktion och försäljning.
Man har även en vätgasbil med bränslecell och elmotordrift, Mirai. Modellen har bakhjulsdrift och ca 65 mils räckvidd. Denna modell kan inte köpas utan bara hyras av någon hemlig orsak. En vätgaspåfyllning tar ca 5 min. Fn sex vätgasmackar i Sverige, varav en i Mariestad, men ytterligare ett tjugotal är projekterade.

Afrika
Då afrikanska marknaden är väldigt speciell (ekonomiska förutsättningarna och många konflikter) så har man nästan bara begagnadförsäljning här. Toyota försöker att undvika badwill genom att inte sälja till krigförande organisationer.